Drodzy Rodzice

             Przed Nami nowy rok szkolny a wraz z nim zajęcia logopedyczne. Część dzieci będzie kontynuowała zajęcia, ale jest też grupa dzieci, która dopiero zaczyna przygodę z zajęciami logopedycznymi.  Dlatego proszę o zapoznanie się z materiałami, które zamieściłam poniżej. W razie pytań zapraszam do kontaktu.

Zajęcia logopedyczne prowadzone są w ramach realizowanej pomocy-psychologicznej i są dobrowolne oraz nieodpłatne.

W bieżącym roku szkolnym zajęcia te będą realizowane w natępujące dni:

  Godziny pracy 

poniedziałek 8.00 - 16.00

wtorek 8.00 - 16.00

środa 9.00 - 11.00

piatek 8.00 - 11.00

czwartek 10.30 - 15.30

 

 

ZASADY OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ

W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM W STRYKOWIE

 

  1. Opieką logopedyczną obejmowane są dzieci od 3 roku życia, do ukończenia edukacji przedszkolnej.
  2. Dzieci kwalifikowane są do zajęć przez logopedę ztrudnionego w przedszkolu na podstawie badań przesiewowych, ale również na podstawie dokumentów wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, wniosek rodziców lub nauczycieli pracujących z dziećmi.
  3. Udział dziecka w zajęciach logopedycznych wymaga zgody rodzica/opiekuna prawnego.
  4. Zajęcia logopedyczne nie mają charakteru obligatoryjnego tj. na pisemny wniosek rodzica/opiekuna, dziecko może zostać skreślone z listy uczestników.
  5. Zajęcia są nieodpłatne.
  6. Ćwiczenia odbywają się w formie indywidualnej lub grupowej.
  7. O zakończeniu procesu terapii decyduje logopeda, stwierdzając skorygowanie wady wymowy. 
  8. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu na terenie przedszkola w godzinach pracy przedszkola.
  9. W wyjątkowych sytuacjach termin zajęć może ulegać zmianie, jeżeli uzasadniają to inne wydarzenia przedszkolne (przedstawienia, uroczystości, wycieczki lub wyjścia dzieci poza teren przedszkola).
  10. W zajęciach nie mogą uczestniczyć dzieci chore (katar, kaszel, ból gardła).
  11. Rodzice / opiekunowie zobowiązani są do utrwalania umiejętności dziecka, w oparciu o otrzymane materiały.

  11.Osobisty kontakt z logopedą jest możliwy w godzinach pracy w przedszkolu oraz w trakcie ustalonych konsultacji.

  12.W przypadku stwierdzenia przez logopedę braku współpracy ze strony rodzica/ opiekuna, logopeda może poprosić o spotkanie wyjaśniające, a jeśli ono nie da oczekiwanych rezultatów, skreślić dziecko z listy uczestników zajęć.

  13.Logopeda ma obowiązek poinformować rodziców o dostrzeżonych w wyniku badań czy też terapii nieprawidłowościach budowy czy funkcjonowania aparatu artykulacyjnego, problemach laryngologicznych, audiologicznych oraz innych mających wpływ na proces terapii i poprosić rodzica o skonsultowanie medyczne.

 

 

Poniżej zamieszczam KONTRAKT, który obowiązuje w Przedszkolu Samorządowym w Strykowie.  

 KONTRAKT

 1.      Podstawowym warunkiem terapii logopedycznej powinna być ścisła współpraca między logopedą a rodzicami (opiekunami).

2.     Logopeda zobowiązuje się do systematycznej i rzetelnej pracy terapeutycznej. W czasie terapii skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale wprowadza również elementy ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.

3.     Włączenie się rodziców w proces terapii gwarantuje lepsze wyniki, czyli zautomatyzowanie się prawidłowej wymowy.

4.     Rodzic może regularnie konsultować się z logopedą w celu zwiększenia efektywności terapii.

5.     W razie pojawienia się trudności w przebiegu terapii rodzice są zapraszani na indywidualne rozmowy.

 

A zatem, jako rodzic / opiekun prawny zobowiązuję się do:

  • Konsekwentnej realizacji programu terapeutycznego.
  • Aktywnego włączenia się do systematycznego codziennego utrwalania z dzieckiem, zalecanych przez logopedę ćwiczeń by w ten sposób utrwalać i wspierać moje dziecko w terapii mowy.
  • Stosowania zaleceń logopedy, np. wizyt u lekarzy specjalistów (wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu czy  niedosłuch).

 

 

 

Kiedy należy szukać pomocy u logopedy?

Rodzicu!

Pomyśl o swoim dziecku i zastanów się, czy:

  • Masz wrażenie, że dziecko źle słyszy.
  • Zauważasz zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka (języka, podniebienia, zgryzu, zębów).
  • Dziecko mówi przez nos – jak przy katarze, zatkanym nosie - mimo, że nie jest chore.
  • W trakcie mówienia dziecko powtarza sylaby (np. ko – ko – koza), wyrazy (np. Daj mi mi mi lalkę), zacina się (może to być tzw. niepłynność rozwojowa, która minie z wiekiem, ale może to być również objaw jąkania.)
  • Podczas wymowy głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź dziecko wsuwa język między zęby i układa go niesymetrycznie, co daje dźwięk poświstu charakterystyczny dla mowy Kaczora Donalda.
  • Podczas wymowy głoski r głoska brzmi jak w języku francuskim lub niemieckim, albo dziecko wymawia ją gardłowo.
  • Dziecko mając 6-7 miesięcy nie gaworzy i nie odwraca głowy w kierunku dźwięków.
  • Dziecko mając 12 miesięcy:

- nie kojarzy słów z osobą lub przedmiotem („gdzie jest tata/ miś?”),

- nie wykonuje prostych poleceń,

- nie wypowiada ze zrozumieniem pierwszych słów.

  • Dziecko mając 2 lata:

- zapytanie „co to jest?” nie nazywa przedmiotów,

- nie posługuje się prostymi zdaniami,

- nie wykonuje prostych poleceń („Daj mamie piłkę”).

  • Dziecko mając 3 lata:

- nie mówi wcale,

- wymawia jedynie pojedyncze i proste wyrazy,

- wypowiada się bardzo płynnie, ale język którego używa nie jest adekwatny do wieku: mówi językiem dorosłych, jego wypowiedzi są poważne, pozbawione intonacji, melodii; stosuje dziwactwa językowe (np. wszystkie wyrazy w zdaniu rozpoczynają się od tej samej głoski), ma fenomenalną pamięć (np. może wiele razy powtarzać słowo w słowo relacje z zawodów sportowych, dialogi z filmu, treść wiadomości). Takie sytuacje mogą (ale nie muszą) świadczyć o zaburzeniach ze spektrum autyzmu.

  • Dziecko mając 4 lata:

- nie wymawia głosek k, g - zamienia je na t, d (zamiast „kogut” mówi „todut”),

- głoski s, z, c, dz zamienia na ś, ź, ć, dź,

- głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi np. b na p (zamiast „buda” mówi „puta”,), w na f (zamiast „woda” – „fota”),

  • Dziecko mając 5 lat:

- nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż (np. zamiast „szafa” mówi „safa”),

- nie używa zdań rozwiniętych,

- nie zadaje pytań.

  • Dziecko mając 6 lat:

- nie wymawia głoski r (zamiast „rower” mówi „lowel” lub „jowej”),

- nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści bajki, opowiadania,

- popełnia wiele błędów gramatycznych.

 

Jeżeli którykolwiek z powyższych punktów odnosi się do Twojego dziecka – nie zwlekaj,

Zgłoś się do logopedy!

 

 

Liczę na pomoc i współpracę z Państwa strony.

 

Anna Jarmusz

Logopeda