INNOWACJA PEDAGOGICZNA "JESTEŚMY POLAKAMI"

Celem nadrzędnym realizowanej w grupie innowacji jest zapoznanie dzieci z historią i tradycją regionu, zwyczajami ludowymi, a także budzenie w nich dumy i patriotyzmu lokalnego oraz narodowego. Innowacja służy kształtowaniu postawy przywiązania do kraju, wprowadzeniu dziecka w świat wartości uniwersalnych, wzbogaca wiedzę na temat edukacji patriotycznej, umożliwia poznanie ważnych wydarzeń z historii Polski. Spotkania w ramach innowacji odbywają się dwa razy w miesiącu, ale również obejmują działania dodatkowe, w tym udział w konkursach, przygotowanie uroczystości z okazji 11 listopada, zapoznanie dzieci z polską literaturą dziecięcą i inne.

.....................................


 Październik

Jednym z pierwszych tematów podjętych w ramach innowacji było przybliżenie tematyki Powstania Warszawskiego. Grupa została bowiem zgłoszona do ogólnopolskiej kampanii o tematyce historycznej „Bohateron-włącz historię”. Dzieci składając hołd żyjącym Powstańcom wysłały 19 października własnoręcznie przygotowaną kartkę do żyjących uczestników Powstania Warszawskiego. Wcześniej, Indianie podczas przeprowadzonych zajęć mogli zobaczyć bohaterów na zdjęciach i poznać Ich pseudonimy,  zobaczyć i porównać zdjęcia wojennej i obecnej Warszawy, dzielili się swoimi skojarzeniami ze słowem „wojna”, słuchali fragmentu audiobooku pt. „Zaklęcie na W”, poznali datę powstania oraz jego symbole, budowali barykady z dostępnych w sali materiałów, robili opatrunki z bandaży jak na prawdziwych sanitariuszy przystało, z dumą nosili podczas tych działań biało-czerwone opaski na ręku, układali ze swoich ciał na dywanie i z plasteliny przy stolikach znak „Polski walczącej”, wyszukiwali go również wśród innych znaków ukrytych w sali. Jednym słowem poznawali historię Powstańców Warszawskich w sposób przystępny dziecku.

.........................................................


 

Podczas kolejnych zajęć przedszkolaki dowiedziały się, że był taki czas w historii, kiedy Polski nie było na mapie świata. Stało się to za sprawą 3 państw: Rosji , Prus i Austrii, które dokonały rozbioru Polski. Indianie zobaczyli, jaki kształt miała Polska w tamtym czasie i porównali go z obecnym. Usłyszeli także, że wszystkim Polakom było okropnie smutno, że takie wydarzenie miało miejsce, ponieważ bardzo kochali swoją ojczyznę i nie podobały im się rządy obcych krajów. Niestety, wszelkie próby odzyskania wolności, kończyły się niepowodzeniem. Aż w końcu, po wielu latach pojawił się prawdziwy superbohater - marszałek który nazywał się Józef Piłsudski. Miał on swoją klacz o imieniu Kasztanka. Marszałek miał też psa o imieniu... Pies…I strasznie lubił pić mocną, bardzo słodką herbatę! Dowodził sporą grupą żołnierzy, którzy nazywali go Dziadkiem. Ale najważniejsze, o czym przedszkolaki miały pamiętać to to, że tak długo walczył, aż w końcu wywalczył wolność dla Polski. A stało się to 11 listopada 1918 roku. Od tamtego ważnego dnia, co roku w Polsce obchodzone jest Święto Niepodległości, podczas którego, wszyscy Polacy cieszą się, że ich kraj z powrotem wrócił na mapy i mogą w nim żyć. Przedszkolaki nie tylko poznały troszkę historycznych faktów, ale podejmowały także praktyczne działania. Odczytywały globalnie i wyszukiwały wśród różnych napisów słowo „Polska”, wspólnie układały flagę Polski z biało-czerwonych kółek, składały puzzle z „mapy rozbiorowej”, a także poznały słowa polskiego hymnu (wszystkie 4 zwrotki) i postawę „na baczność” podczas śpiewania go.


Listopad

Akcja "Kartka dla Polski"-galeria rodzinnych prac:).

 

Tym razem podczas zajęć przedszkolaki poznały historię pt. "Gniazdo białego orła" opowiadającą o początkach państwa polskiego, genezie polskiego godła i nazwie pierwszej stolicy Polski, czyli Gniezna. Dzieci za pomocą symbolicznych obrazków odtwarzały chronologicznie obejrzaną historię. Dowiedziały się, jakie  imię nosił protoplasta plemienia Polan-Lech, a także, że nazwa Gniezno pochodzi od słowa "gniazdo" i że była to osada zbudowana z drewna i otoczona fosą. Indianie sami podjęli wyzwanie i spróbowali skonstruować różne elementy osady (mur, mosty, domy, wieże) z zapałek. Zaznaczali na mapie Polski położenie Gniezna, wyszukiwali obecne godło Polski spośród obrazów przedstawiających je na przełomach wieków, a także w zespołach układali polskie godło z puzzli.

............................................


Do reprezentowania naszej grupy w Ogólopolskim Konkursie plastycznym pt. "Moja Ojczyzna" wyznaczyliśmy Weronisię. Oto wykonana przez Nią praca.

a w Ogólopolskim konkursie plastycznym pt. "Symbole narodowe" rezprezntuje nas praca wykonana przez Lenkę.

................................

Podczas kolejnego spotkania z historią dzieci poznały 4 wielkich  władców Polski: Mieszka I -założyciela państwa polskiego, Bolesława Chrobrego –pierwszego króla Polski, Kazimierza Wielkiego, który „zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną” i Władysława Jagiełłę-wielkiego króla, z pochodzenia Litwina, który mężnie walczył z krzyżakami. Dzieci dzieliły się swoimi skojarzeniami ze słowem „król”, wybierały spośród zgromadzonych przedmiotów te, które mogły należeć do króla, budowały w zespołach zamki z różnych materiałów, wskazywały poszczególnych królów na banknotach. Każde z dzieci mogło także przebrać się za króla i zasiąść na przygotowanym przez panią tronie we własnoręcznie wykonanej koronie :).


Grudzień

Podczas pierwszych grudniowych zajęć przedszkolaki poznały postać wielkiego, polskiego kompozytora i pianistę-Fryderyka Chopina. Dowiedziały się min., że urodził się w Żelazowej Woli, że debiutował na wielkiej scenie jako 8 letni chłopczyk, swoje kompozycje zapisywał za pomocą nut, ma swój pomnik w Warszawie, zmarł poza granicami Polski, ale jego serce wróciło do ojczyzny. Indianie mieli okazję wysłuchać kilku utworów znanego Polaka, zatańczyć z chustami do jednego z nich, namalować farbami obrazy inspirowane dziełem kompozytora, czy też „zagrać” walca na pianinie. Ułożyli na dywanie nazwisko Chopina z literek od największej do najmniejszej, wędrowali nutkową drogą, czy też wyszukiwali spośród zbioru instrumentów tego, na którym grał Fryderyk.


 

Podczas drugich, grudniowych zajęć przedszkolaki dowiedziały się kilu ciekawostek na temat Krakowa, miasta, które kiedyś, jako drugie (po Gnieźnie) było stolicą Polski. Dzieci otrzymały tajemniczy list w butelce, który miał Je naprowadzić na bohatera tego spotkania, rozwiązały literkowe zadanie, dzięki któremu poznały nazwę miasta, a następnie wybrały się w podróż pociągiem ulicami Krakowa, by zobaczyć jego charakterystyczne zabytki: Wawel, Barbakan, Kościół Mariacki, dzwon Zygmunta, Sukiennice, czy smoka Wawelskiego. Indianie wysłuchali legendy o smoku, ułożyli historyjkę obrazkową ilustrującą kolejne wydarzenia z legendy, wysłuchały hejnału z wieży i opowieści o jego genezie. Znalazły i zaznaczyły Kraków na mapie, poznały także wygląd herbu Krakowa i Gniezna(porównały je)  i charakterystyczne elementy wpisane w charakter dawnej stolicy Polski, czyli: dorożki, gołębie na rynku, precelki, szopki, Lajkonika.


Styczeń

Podczas pierwszych styczniowych zajęć Indianie dowiedzieli się skąd pochodzi nazwa naszej stolicy na podstawie legendy „Wars i Sawa”. Wspólnymi siłami układali kolejność wydarzeń w legendzie, poznawali charakterystyczne zabytki Warszawy, min. Zamek Królewski, Pałac Kultury i Nauki, Grób Nieznanego Żołnierza, Pomnik Chopina, Powstańców Warszawskich, Syrenki, itd. Przedszkolaki wyszukiwały wśród rozsypanki wyrazowej nazwę stolicy, grały w „memory” z zabytkami, wskazywały stolicę na mapie Polski, w zespołach układały puzzle z charakterystycznymi miejscami w stolicy, a na koniec samodzielnie rysowały wybrany fragment legendy.


 

Podczas kolejnego spotkania w tym miesiącu dzieci poznały sylwetkę i odkrycie najsławniejszego polskiego astronoma Mikołaja Kopernika. Podczas krótkiej prezentacji przedszkolaki dowiedziały się, że kiedyś ludzie wierzyli, że to słońce kręci się wokół Ziemi, a nie odwrotnie i że to właśnie Kopernik ogłosił, że teoria ta nie jest prawdziwa (choć na początku nikt nie chciał Mu wierzyć). Indianie za pomocą globusa i latarki sprawdzili, dlaczego raz na Ziemi jest dzień, a raz noc, a następnie spróbowali odtworzyć układ słoneczny wraz ze Słońcem i planetami, które poruszały się po swoich orbitach. Była także okazja do wyszukiwania portretu sławnego astronoma wśród innych poznanych wcześniej znanych historycznych postaci, a także do wspólnego rysowania portretu wybitnego Polaka i własnoręcznego podpisania go . Indianie projektowali także pojazdy kosmiczne z kolorowych nakrętek, którymi chcieliby się udać w kosmos, aby sprawdzić prawdziwość teorii Kopernika.


Luty

Podczas pierwszego spotkania w tym miesiącu przedszkolaki poznały postać niezwykłego żołnierza-niedźwiedzia Wojtka. Dowiedziały się min. co lubił jeść (marmoladę, miód, mleko), jak spędzał wolny czas z żołnierzami (uprawiał zapasy), w czym Im pomagał (nosił ładunki z bronią) i co lubił (siedzieć w szoferce samochodu za kierownicą). Poznały go jako bohatera, który przyłożył swoją łapę do zwycięstwa Polaków pod Monte Casino. Indianie mieli do wykonania zadania w parach, min. wyznaczanie trasy Wojtka w labiryncie do pojazdu wojskowego, rysowanie jego sylwetki po wykropkowanych śladach, układanie puzzli z epizodami z jego życia. Wyszukiwały także jego postać wśród zdjęć innych misiów, oglądały na mapie trasę, jaką miś musiał pokonać z Iraku pod Monte Casino, a po wojnie do Anglii. Kolorowały jego sylwetkę i mundur wojskowy, a potem składali to w całość.


 

Podczas kolejnych zajęć w tym miesiącu przedszkolaki wybrały się do Poznania. Podczas wyprawy poznały legendę o koziołkach (dobierały do niej odpowiednie obrazki), dowiedziały się w jakim miejscu w Poznaniu można  podziwiać koziołki, wskazywały położenie miasta na mapie Polski, poznały wybrane, charakterystyczne zabytki tego pięknego miasta. Nie zabrakło także okazji do sprawdzenia umiejętności matematycznych dzieci podczas przeliczania koziołków na kartce (w parach), czy też układania koziołków od najmniejszego do największego. Ponadto dzieci utrwalały sobie obraz graficzny herbów poznanych do tej pory miast i łączyły je z nazwą miasta (czytanie globalne), wyszukiwały koziołki bliźniaki (praca w parach), a także lepiły z masy solnej świętomarcińskie rogale.