KÓŁKO ZAINTERESOWAŃ "ZMYSŁUŚ"

Rok przedszkolny 2017/2018

WRZESIEŃ


"Krąg na utrzymanie równowagi"-stąpanie tylko po nakładkach wewnątrz utworzonego koła-zmysł równowagi.


Wyszukiwanie zestawów kartek w takim samym kolorze i z takimi samymi wzorami-zmysł wzroku.


Przesuwanie się w pozycji siedzącej-skrzyżnej na pełzaku przy użyciu liny (ruchy naprzemienne rąk)-zmysł kinestetyczny.



"Kuchenna orkiestra"-zapoznawanie z różnymi dźwiękami wydawanymi przez wybrane przedmioty wykorzystywane w kuchni; rozpoznawanie dźwięku z zamkniętymi oczami-zmysł słuchu.


Ciecz newtonowska"-zabawy w przelewanie przez dłonie, ściskanie, lepienie kulek.


PAŹDZIERNIK

Wyszukiwanie i dobieranie w pary takich samych skarpetek-zmysł wzroku.


"Jaki to owoc?"-określanie smaku owocu i nazywanie go (kwaśny, słodki, gorzki)-zmysł smaku.


"Ścieżka sensoryczna"z materiałów naturalnych (kasztany, liście, sosnowe igły, patyki)-poznawanie różnych struktur za pomocą zmysłu dotyku (dłonie, stopy bez butów).


"Woreczki zapachowe"-zapoznawanie się z zapachem i nazwą przyprawy, rozpoznawanie jej z zasłoniętymi oczami (zmysł węchu)


 

"Malowanie kasztanami"-maczanie kasztanów w farbie nalanej na kartkę, toczenie ich po umieszczonej w pojemniku kartce-integracja sensoryczna.


Listopad

"Dzwiękowe pudełka"-wyszukiwanie zestawu tak samo brzmiących pudełek po zapałkach-zmysł słuchu.


Zabawa w parach-zawijanie kolegi w koc, masowanie, dociskanie do podłogi-zmysł kinestetyczny.


Segregowanie różnorodnych, wymieszanych ze sobą przedmiotów-zmysł wzroku.


Przechodzenie po ścieżce zbudowanej z drewnianych elementów-zmysł równowagi.


"Sypka tablica"-rysowanie dowolnych obrazków na kaszy mannie, łączenie liniami porozrzucanych na kaszy pomponów, odkrywanie ukrytych pod kaszą drewnianych patyczków za pomocą słomki(dmuchanie)-integracja sensoryczna.


Grudzień

"Co jest w środku"-wyszukiwanie wśród zawieszonych w sali na sznurku skarpetek, takich które mają taką samą zawartość-zmysł dotyku.


Układanie rytmów wg. wzoru przy użyciu korków typu pet-zmysł wzroku.


"Jeżdżę na sankach"-przemieszczanie się w pozycji siedzącej na pełzaku przy użyciu kijków-zmysł kinestetyczny.


"Lniany kisiel"-przelewanie cieczy przez dłonie i za pomocą pojemników, przecedzanie za pomocą sita, przelewanie przez lejek-sensoplastyka.


Styczeń


Układanie kolorowych pasków od najdłuższego do najkrótszego-zmysł wzroku.


"Znajdź schowany przedmiot"-wskazanie położenia grającego spinacza-zmysł słuchu.


"Ścieżka sensoryczna z rękawiczek lateksowych"-poruszanie się po niej w skarpetkach i na gołe nogi, badanie ich struktury za pomocą dłoni-integracja sensoryczna.


"Co to za owoc"-rozpoznawanie owocu po zapachu-zmysł węchu.


 

Zabawy z masą cynamonowo-waniliową-lepienie, gniecenie, rwanie, odciskanie wzorów.


Luty

Dobieranie w pary takich samych odcisków butów-zmysł wzroku.


Czołganie sie pod ławeczką, w tunelu, pod krzesłem-zmysł kinestetyczny.


"Co tak pachnie?"-rozpoznawanie produktu po zapachu, nazywanie go-zmysł węchu.


 

Zabawy z masą plastyczną-wykonanie ścieżki sensorycznej z ciasta i dostępnych materiałów spożywczych i naturalnych. Chodzenie po ścieżce na boso w różny sposób.


"Co się tu ukryło?"-konstruowanie budowli z galaretkowatych klocków, odkrywanie zatopionych w masie elementów, ugniatanie galaretki, przeciskanie jej przez palce-integracja sensoryczna.


Marzec

"Pudełkowe memory"-zmysł wzroku.


Chodzenie po garnkach różnej wielkości-zmysł równowagi.


"Papier,czy plastik"-rozpoznawanie dźwięków-zmysł słuchu.


Turlanie się po powierzchniach o różnej fakturze-zmysł kinestetyczny.


 

Zabawy z kolorowym makaronem-integracja sensoryczna.


kwiecień

"Puszki szmerowe"-szukanie par tak samo brzmiących pojemników po pringelsach-zmysł słuchu


Chodzenie po słoikach różnej wielkości-zmysł równowagi.


"Z kuchni, czy z łazienki"-rozpoznawanie zapachów.


"Przeciąganie na dywanie"-zmysł kinestetyczny.


 

"Co tu nie pasuje?"-wyszukiwanie wśród przygotowanych zestawów zabawek tych, które nie paują do reszty-zmysł wzroku



Rok przedszkolny 2016/2017

CZERWIEC


"Kogo brakuje?"-wskazywanie imienia dziecka, które zostało ukryte przez nauczycielkę pod workiem-zmysł wzroku.


Przejście po ławce (grubej i cienkiej stronie)z kółkiem ringo na głowie-zmysł równowagi.


"Skarb piratów"-dzieci z zasłoniętymi oczami wyszukują spośród zgromadzonych na dywanie klocków takich samych, jak leżący przed nimi na talerzykach-zmysł dotyku.


Przeciąganie się po ławce (stojącej normalnie i pod skosem)na brzuchu-zmysł kinestetyczny.


Malowanie za pomocą dłoni i stóp na arkuszu dużego papieru.


MAJ

 

"Słuchaj dźwięku"-wyszukiwnie źródła dźwięku wydawanego przez kolegę/koleżankę z zasłoniętymi oczami(zmysł słuchu).

 

 

"Jaki to jogurt?"-rozpoznawanie smaku, wskazywanie owocu (zmysł smaku).


"Jedziemy dorożką"-jedno dziecko siedzi na pełzaku i trzyma kij gimnastyczny, a drugie Je ciągnie slalomem (zmysł kinestetyczny).


"Rozpoznajemy zapachy"-pod pojemnikami ukryte są różne pachnące i niepachnące produkty; dziecko określa na podstawie doświadczenia, czy to, co wybrało pachnie, czy nie, a następnie sprawdza, czy miało rację (zmysł węchu).

 

 

"Balonowe stempelki"-malowanie balonami wypełnionymi wodą poprzez ciągnięcie, stemplowanie, toczenie po płaszczyżnie (integracja sensoryczna).


KWIECIEŃ


Segregowanie przedmiotów wg. faktury (twarde, miękkie)za pomocą zmysłu dotyku z odkrytymi i zasłoniętymi oczami.

 

 

"Balansowanie"-układanie na dywanie (w 2-3 osobowych zespołach)dowolnych kształtów z kolorowych lin, a następnie poruszanie się stopa za stopą po utworzonym obrazie-zmysł równowagi.


"Kolory sali"-rzucanie kostką z kolorami, a następnie wyszukiwanie wśród zebranych z sali zabawek tych, które mają w sobie najwięcej wylosowanego koloru-zmysł wzroku.

 

 

"Dokąd jedziesz?"-dzieci siedzą na wycieraczce i próbują odpychać się nogami tak, by dostać się na drugi koniec sali-zmysł kinestetyczny.



Zabawy z piaskiem kinetycznym (zgniatanie, przesypywanie przez dłonie, budowanie babek)-sensoplastyka.


MARZEC

 

 Wyszukiwanie par takich samych kawałków materiałów o innej strukturze, tworzenie par-zmysł dotyku.


Zabawy z pełzakiem-przetaczanie się za pomocą pełzaka, w leżeniu na brzuchu pod mostem- zmysł kinestetyczny.

 

 

Rozpoznawanie i nazywanie smaku wody (słodka, kwaśna, słona)- zmysł smaku.



Chodzenie po moście zbudowanym z z dużych butelek plastikowych wypełnionych wodą-zmysł równowagi.


"Domowa ciastolina"-dowolne zabawy z masą, ugniatanie, wałkowanie, odciskanie wzorów, konstruowanie modeli wg. własnego pomysłu.


LUTY


Wyszukiwanie par takich samych piłeczek (różniących się fakturą)przy zasłoniętych oczach (indywidualnie i zespołowo)-zmysł dotyku.

 

 

Przejście po moście zbudowanym z klocków-zmysł równowagi.


"Gdzie gra orkiestra?"-wskazywanie kierunku (przy zasłoniętych oczach), z którego słychać grających na klockach kolegów-zmysł słuchu.


"Jazda na nartach"-kawałkach materiałów, podczas spotkania z kolegą wymiana na piłeczki, które dzieci mają w ręku-zmysł kinestetyczny.


"Malowanie na lodowych kryształkach"-malowanie farbami na lodzie, posypywanie kostek lodem, polewanie farby wodą za pomocą pipety.


STYCZEŃ

 

"Pajęczy tor przeszkód"-rozwijanie zmysłu równowagi,  koordynacji i  spostrzegawczości. Przechodzenie pod i nad pajęczyną, tak by jej nie dotknąć, wyszukiwanie po drodze klocków wg. cechy określonej przez nauczyciela.


Zabawy z instrumentami muzycznymi- rozpoznawanie dźwięków za pomocą zmysły słuchu.


 

"Żelowe woreczki sensoryczne"-stymulacja zmysłu wzroku i dotyku-doprowadzanie kwiatków do doniczki (narysowanego na torebce koła).


Dobieranie klocków o różnych kształtach do odrysowanych na kartce śladów-zmysł wzroku.


 

"Sztuczny śnieg"-wspólne wyrabianie masy z dostępnych materiałów. Zabawy indywidualne i zespołowe z powstałą masą.


GRUDZIEŃ

Zabawy symetryczne-odtwarzanie zaprezentowanego przez nauczycielkę układu za pomocą zmysłu wzoku.


Rozpoznawanie i nazywanie zapachów za pomocą zmysłu węchu-tworzenie par takich samych zapachów.


Zabawy z butelkami sensorycznymi-badanie ich cech, wskazywanie tej, która szumi, która jest najgłośniejsza,która bulgocze, która jest najbardziej kolorowa; bieg slalomem między butelkami, pokonywanie toru w rozkroku a także w podparciu, budowanie wieży z butelek.


"Eksperci od soków"-degustowanie i rozpoznawanie smaków, stawianie słoiczków na obrazku właściwego owocu.


Zabawy z "masą świateczną" przygotowaną z sodki i mąki kukurydzianej.


LISTOPAD

 

 

Rozpoznawanie i nazywanie smaków (kwaśny, słodki, gorzki, słony)za pomocą zmysłu smaku.


Ścieżka sensoryczna-poznawanie róznych struktur, materiałów za pomocą zmysłu dotyku (dłonie+stopy bez skarpetek)


Dźwiękowe jajka niespodzianki-wyszukiwanie takich samych par za pomocą zmysłu słuchu.


"Pomoc drogowa"-rozwijanie zmysłu kinestetycznego-przeciąganie kolegi/koleżanki po podłodze za pomocą worka.


Zmysł równowagi-przekazaywanie piłki z łyżki na łyżkę


Malowanie pianką do golenia.


PAŹDZIERNIK

Rozpoznawanie dźwięków przedmiotów z najbliższego otoczenia za pomocą zmysłu słuchu.

Wyszukiwanie par takich samych przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku.

Odtwarzanie narysowanych wzorów za pomoca kolorowych nakrętek.

Przechodzenie przez sieć pajęczą bez dotknięcia jej z zachowaniem równowagi.

Zabawy z masą żelową-tworzenie glutków, ściskanie i przepuszczanie masy przez dłonie, wyszukiwanie właściwych figur.