ZABAWY PALUSZKOWE

Niewątpliwą zaletą zabaw paluszkowych jest to, że można bawić się nimi wszędzie.

Nie potrzebujemy szczególnych warunków, aby je przeprowadzić.

Mogą okazać się bardzo przydatne np. w podróży, czy w poczekalni u lekarza.

Przydają się także w sytuacjach, w których nie mamy pod ręką zabawek, a nasze dziecko się nudzi. 

Ponadto, zabawna forma wierszyków i prosta możliwość ich ilustrowania gestem sprawia ogromną radość zarówno dzieciom jak i  dorosłymŚmiech.

JAK ZABAWY PALUSZKOWE WPŁYWAJĄ NA ROZWÓJ DZIECKA?

• Pomagają w doskonaleniu umiejętności dzieci z zakresu motoryki małej i dużej.

•Poprawiają sprawność manualną, niezbędną przy nauce pisania.

•Wierszyki wzbogacają słownictwo dzieci i wpływają tym samym na rozwój mowy.

•Pogłębiają więź emocjonalną między rodzicem, a dzieckiem.

•Uczą postaw komunikowania się - naprzemienności, która jest podstawą dialogu.

•Pomagają się zrelaksować i skoncentrować na konkretnej czynności, co małym dzieciom często przychodzi z trudem.

Zachęcamy zatem rodziców do zabawy ze swoimi dziećmi i wspierania  ich w rozwoju.

Poniżej można znaleźć treść wybranych wierszyków:

 

 1.Moje palce lubią harce (poruszamy wszystkimim palcami)

lubią pograć na gitarce (naśladujemy grę na gitarze)

lubią klepać mnie po brzuchu (klepiemy się po brzuchu)

lubią drapać mnie po uchu (drapiemy się po uchu)

A najbardziej - daję słowo-

lubią spać pod moją głową (składamy dłonie i opieramy na nich policzek)

 

2.Idzie myszka do braciszka ("chodzenie" palcami po ramionach)

Tu zajrzała, tu wskoczyła (wsuwanie ręki raz pod jedną, raz pod drugą pachę)

a na koniec tam się skryła (wsunięcie palców za kołnierz)

 

3.Małe rączki sobie klaszczą,

czasem także się pogłaszczą

i w kolanka zastukają

no i dzieciom pomachająŚmiech

 

4.Pada deszczy pada, pada,

(uderzamy palcem o podłogę lub stolik)

coraz prędzej z nieba spada

(przebieramy wszystkimi palcami)

Jak z konewki woda leci

(uderzamy całymi dłońmi o podłogę)

A tu błyskawica świeci...

(klaszczemy w dłonie nad głową)

Grzmot!!!

(uderzamy piąstkami o podłogę)

 

5.(dotykamy kolejno paluszków dziecka

zaczynając od kciuka)

Ten pierwszy to dziadziuś

A obok - babunia

Ten w środku- to tatuś

A przy nim - mamunia

A to jest dziecinka mała

A to moja rączka cała!

 

6.Rączki robią klap, klap, klap

Nóżki robią tup, tup, tup

Tutaj swoją głowę mam

A na brzuszku bam, bam, bam

 

7.Tu jest grota (pokaż pięść)

W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce)

Proszę misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść)

O! Wyszedł miś (wysuń kciuk).

 

8.Sroczka.

Sroczka kaszkę gotowała- zakreślamy kółeczka w półotwartej dłoni dziecka

Temu dała na łyżeczce- chwytamy czubek małego palca

Temu dała na miseczce- chwytamy czubek serdecznego palca

Temu dała na spodeczku- chwytamy czubek dużego palca

Temu dała w garnuszeczku- chwytamy czubek palca wskazującego

A dla tego?- nic nie miała

Frrrr!!! i po więcej poleciała- chwytamy i odzywamy się od czubka kciuka udając odfrunięcie.

 

9.Ktoś się schował pod listkami

(kciuk chowamy pod pozostałymi palcami dłoni zaciśniętymi w pięść)

Pierwszy listek zabieramy

(prostujemy mały palec-trzymamy wyprostowany

do końca zabawy,analogicznie kolejne)

Drugi listek zabieramy

(prostujemy palec serdeczny)

Trzeci listek sam już spadł

(prostujemy palec środkowy)

Czwarty listek zabrał ktoś

(prostujemy palec wskazujący)

I pojawił się nasz gość

(zaciskamy palce w pięść- oprócz kciuka- a kciuk kierujemy do góry)

 

10.W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)

a dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń do przodu)

Pierwsza małpka taka mała (zginamy mały palec)

Druga małpka wciąż skakała (zginamy palec serdeczny)

Trzecia małpka wciąż płakała (zginamy palec środkowy)

Czwarta małpka wciąż się śmiała (zginamy palec wskazujący)

Piąta małpka tak śpiewała (pokazujemy kciuk)

W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)

A dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń)

 

11.Moje dłonie.

Mogę dłonie w piąstki ścisnąć (zaciskanie dłoni w pięści)

Mogę nimi podnieść wszystko (naśladuje ruch podnoszenia czegoś)

Mogę je pod brodę złożyć (kładą jedną dłoń na drugą i układają pod brodę)

Mogę nimi czapkę włożyć (naśladują ruch zakładania czapki)

Mogę zrobić kołowrotek (w jedną stronę i z powrotem obracają dłoń wokół drugiej)

Mogę zagrać na fujarce (naśladuje grę na fujarce)

i policzyć swoje palce:

jeden, dwa, trzy, cztery, pięć (pokazują kolejno palce jednej ręki)

jeden, dwa,trzy, cztery, pięć (pokazują kolejno palce drugiej ręki)

jeden, dwa, trzy, cztery, pięć (wskazują kolejno palce jednej nogi)

jeden, dwa, trzy, cztery, pięć (wskazuje kolejno palce druiej nogi)


12.Liście.

Lecą liście z drzew (siedząc po turecku, unosimy ręce, a potem powoli opuszczamy, poruszając palcami)

Słychać liści śpiew:

sza, sza, sza (klaszczemy)

szy, szy, szy (klepiemy o kolanka)

sze, sze, sze (klaszczemy)

szu, szu, szu (klepiemy o kolanka)

liście kładą się do snu (kładziemy dłonie pod głowę)


13. Pająk.

Jdzie pająk po pieńku (idziemy palcami po swojej prawej nodze)

pomaleńku, pomaleńku (nadal idziemy palcami po prawej nodze, mówimy powoli)

Napotkał biedronkę (zatrzymujemy się)

Hop, na drugą stonkę (przekładamy dłoń na lewą nogę)

Idzie pająk.....


14.Palcem kiwam.

Palcem kiwam (kiwamy palcem wskazującym)

palcem grożę (grozimy palcem wskazującym)

palcem kłuję (dotykamy kilka razy klatki piersiowej palcem wskazującym)

i wskazuję. (wskazujemy palcem wybrane osoby)

Palcem pukam. (pukamy zgiętym palcem w jedno kolano)

Palcem skrobię. (skrobiemy palcem kolano)

Palcem wzywam cię ku sobie (przyzywamy palcem inną osobę)


15.Koła.

Koło małe,koło duże (rysujemyprzed sobą palcemdwa koła:jedno małe, a drugie duże, na wyciągnięcie ręki)

koło w dole,koło w górze (rysujemy palcemjedno koło na dywanie,drugie wysoko nad głową)

koło z lewej, koło z prawej (rysujemy palcem wpowietrzu koła po lewej stronieipo prawej, mniej więcej na wysokości ramion)

koła kręcę w tej zabawie (rysyjemy koła obiema rękami jednocześnie)


16.Paluszki maluszki

Paluszki maluszki, bawić się lubiły (lekko poruszmy palcami)

w podłogę bębniły (uderzamy wszystkimi palcami o podłogę)

kółeczka kręciły (kręcimy kółeczka palcami wskazującymi obu rąk jednocześnie)

kolana klepały (klepiemy dłońmi w kolana)

boczki łaskotały (łaskoczemy się w boki)

tarły nosek mały (pocieramy nos palcem wskazującym)

szybko się schowały (krzyżujemy ręce i chowamy palce pod pachy)


17. Mrówki.

Idzie sobie mrówka drogą.. (siedzimy z wyciągniętymi nogami i wędrujemy po jednej nodze jednym palcem)

gdy rozejrzysz dobrze się, to zobaczysz mrówki dwie (tę część wypowiadamy szybko)

Idą dwie mróweczki drogą....(dokładamy drugi palec i dalej wędrujemy)

ale lepiej byłoby, gdyby szły mróweczki trzy (tę część wypowiadamy szybko)

Idą trzy mróweczki drogą... (dokładamy trzeci palec i dalej wędrujemy)

Ale jęśli mam być szczery, chciałbym, żeby były cztery (tę część wypowiadamy szybko)

Idą cztery mrówki drogą... (dokładamy czwarty palec iwędrujemy dalej)

idą sobie w równym rządku, więc zaczynam od początku (zaczynamy wędruwkę od nowa)

 

18. Wiosenna burza.

Pada deszczyk, pada, pada (uderzamy palcami o podłogę lub stolik)

coraz prędzej z nieba spada (przebieramy wsystkimi palcami)

Jak z konewki woda leci (uderzamy całymi dłońmi o podłogę)

A tu błyskawica świeci (klaszczemy w dłonie nad głową)

Grzmot!!! (uderzmy piąstkami o podłogę)


19. Ptaszki.

Pięć małych ptaszków na gałęzi siedzi. ( pokazujemy pięć palców jednej ręki)

Odleciał jeden, by ciotkę odwiedzić. (poriszamy rękami, jak skrzydłami)

Cztery małe ptaszki na gałęziach siedzą ( pokazujemy cztery palce prawej ręki)

i się martwią o piątego-

bo gdzie jest nie wiedzą. (łapiemy się za głowę)

Pierwszy leci, by go szukać (pokazujemy cztery palce i jeden składamy do środka doni)

drugi do sąsiadów puka (drugi palec składamy do środka dłoni)

trzeci dzwoni na policję ( trzeci palec składamy do środka dłoni)

czwarty woła: "Wracaj szybciej!" ( dotykamy czubka małego palca, a potem składamy dłonie w trąbkę i krzyczymy)


 

20. Paluszki się budzą

 Stuk… stuk… stuk… (dziecko trzyma rączkę w piąstce i stuka)

 Kto tam?

 Kciuk.  (zamknięta piąstka, kciuk na zewnątrz)

 A kuku, kochany kciuku!  (dziecko dotyka kciukiem palca wskazującego)

 Wstawaj, wstawaj, czas do pracy  (palec dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

 Jaką mama nam wyznaczy.

 Powtarzamy kolejno z każdym palcem aż do małego.

 Stuk… stuk… stuk… (dziecko trzyma rączkę w piąstce z wyciągniętym i wyprostowanym   palcem wskazującym i stuka)

Kto tam?

Kciuk. (wyciąga także kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku! (dziecko dotyka kciukiem palca środkowego)

Wstawaj, wstawaj, ty dryblasie  (palec środkowy dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

Popatrz, już czekamy na cię.

Stuk… stuk… stuk… (dziecko trzyma rączkę w piąstce i stuka – wyciągnięty palec wskazujący i środkowy)

Kto tam?

Kciuk. (dziecko wyciąga także kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku!  (dziecko dotyka kciukiem palca serdecznego)

Wstawaj, paluszku serdeczny  (palec dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

Patrz, już widać blask słoneczny.

Stuk… stuk… stuk… (dziecko trzyma rączkę w piąstce i stuka – wyciągnięty palec wskazujący, środkowy i serdeczny)

Kto tam?

Kciuk. (dziecko wyciąga także kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku!  (dziecko dotyka kciukiem palca małego)

Wstawaj, paluszku mały

Już na świecie dzień biały.

Ja jestem mały paluszek i najdłużej spać muszę.

Wstawaj, mały paluszku,

Już dość leżenia w łóżku.

Mnie się chce spać,

Ja nie chcę wstać.

Kiedy takie robisz psoty,

Sami pójdziem do roboty,

Nie, nie, nie!

A kuku, kochany kciuku. (palec mały dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

No, więc już paluszków pięć,

Do roboty mają chęć.

Druga piątka – razem dziesięć

Będą grzyby zbierać w lesie.

Tekst Marii Kownackiej